Close

Inloggen


*Verplichte velden

verstuur of Wachtwoord vergeten

Achtergrond

Mindfulness: razend populair maar een zeer oud begrip
Mindfulness is een term die de laatste jaren erg populair is geworden in Nederland en West-Europa. Het verwijst naar een training en behandeling tegen stress, angst, piekeren, somberheid maar wordt ook toegepast als preventie van en herstel na burnout. Uit onderzoek is inmiddels gebleken dat deze vorm van behandeling / training zeer succesvol is. Mindfulness als term is echter veel ouder en stamt oorspronkelijk uit de boeddhistische levensbeschouwing gericht op het oplossen van het menselijk lijden. De huidige training zoals die wordt gegeven is echter ontdaan van ieder vorm van ideologie of religie en is dus voor iedereen geschikt.

Wat is mindful?
Je kunt mindfulness misschien nog het beste uitleggen aan de hand van het tegenovergestelde:
‘’mindlessness’’. Dit is een mentale toestand die zich kenmerkt door het ‘draaien op automatische piloot.’ In de loop der jaren zijn automatische patronen van gedachten, gevoelens, en gedrag zo ingesleten dat je ze niet meer in de hand hebt. Dit automatisme gaat samen met veel oordelen over hoe dingen gaan en zouden moeten gaan. Mindfulness wordt dan ook wel eens uitgelegd als: "aandachtig zijn voor wat er in het nu zelf plaats vindt, op een milde, niet-oordelende manier.’’

Hoe werkt de training mindfulness?
In de mindfulness benadering gaat men er van uit dat veel gevoelens van stress tot stand komen door een ongezonde vorm van aandacht aan dingen te besteden. Twee aspecten zijn kenmerkend:

  1. angst voor negatieve gevolgen (bijvoorbeeld voor ideeën en reacties van andere mensen) en/of
  2. vastzitten in automatische denkpatronen, dat zich uit in piekeren en waar men zelf niet makkelijk meer uitkomt.

De kunst is om de aandacht die je hebt voor allerlei dingen die in het dagelijks leven op je afkomen minder door deze angst of gewoonte/automatisme te laten beheersen. In plaats daarvan kun je een meer open en onbevangen vorm van aandacht voor wat er gebeurt aanleren, waardoor gevoelens van stress verminderen. Deze vorm van aandacht is niet gevangen in het verleden (allerlei onprettige dingen die gebeurd zijn) of de toekomst (piekeren over wat er nog allemaal moet gebeuren of kan gebeuren), maar richt zich vooral op het moment zelf, in het "hier en nu".

Wie heeft deze cursus ontwikkeld?
Deze cursus mindfulness is ontwikkeld door dr. I. Nyklicek, psycholoog, en prof.dr.V. Pop, huisarts, beide werkzaam aan de Universiteit van Tilburg, vakgroep Medische Gezondheids-Psychologie. Dr. Nyklicek is zelf mindfulness coach en heeft veel onderzoek gedaan naar het effect van mindfulness training op psychische gezondheid. Prof. Dr. V. Pop heeft ruim 25 jaar ervaring op het gebied van onderzoek naar algemeen welbevinden van moeder en kind rondom zwangerschap en geboorte. Loes Danen, Mindful coach en Mindfulness trainer te Tilburg (Yogaloose) bewerkte de cursus speciaal voor zwangere vrouwen.